Legyen Ön ennek a portálnak a tulajdonosa! 

Breaking News

Az eget karcolták három napon át Szoboszlón

Legendák a levegőben címmel sétarepülések és légi bemutatók várták ingyenesen a közönséget a hajdúszoboszlói reptéren: szó szerint felhőtlen szórakozást ígértek a szervezők a földön és a levegőben péntektől vasárnapig. Azaz voltak felhők, de csak amolyan díszletként, amelyeken át lehetett bukfencezni egyik repülésből a másikba.

Hobbiból programsorozat

A szervezők között több ismerős arcot is felfedeztünk, például Vécsei Mihály rádióst, korábbi sportriportert.

– 2009-ben kezdtük el a Legendák a levegőben repülőnap-sorozatot, akkor még Nádas Tamás műrepülő világbajnok barátom élt. Valójában az ötlet onnan jött, hogy – pilótanövendékként – gyűjthessük a repült órák számát, ezzel együtt pedig a közönségnek, az utasoknak is örömet szerezzünk. Dunakeszin volt az első, most egy híján a huszadiknál tartunk (évente több alkalommal is van), Hajdúszoboszlón először tavaly mutatkoztunk be. Azt kell mondanom, a helyszín, az időpont telitalálat, rengetegen jönnek a nap minden részében, szerte a megyéből, s azon túlról is. Köszönet illeti a helyi repülőklubot, ők mindenben segítettek, bemutatót is tartottak. Azt látjuk, hogy a régióban erre nagy az igény – fogalmazott a főszervező.

Családi fesztivál

És valóban, sokan várakoztak a sétarepülésre jelentkezve, olyanok is szép számmal, akik épp egy családi nyaralás közepén érkeztek a repülőnapra. Tóth Levente és családja például a Dunántúlról kerekedett fel a szoboszlói gyógyvíz adta örömöket megismerni, ám szerencséjükre repüléssel is színesíthették a hét utolsó napjainak programjait. A délelőttöt piknikszerűen, távcsővel is nézelődve töltötték el, izgalmasan.
Láthatták repülni a visszavonulása után is aktív Besenyei Péter világ- és Európa-bajnok műrepülő pilótát, Vári Gyula világbajnok műrepülőt, vadászpilótát, aki JAK 52-essel cikázott az égen. Gyönyörködhettek az Apollo Fox kötelékbemutatójában, Hársfalvi Pál vitorlázó műrepülő zenés bemutatója „égi balettjében”, de még Süsü, a sárkány is a levegőből érkezett. Gyermekjátszótér, vidámpark, repülőmodell-építőpálya és kirakódóvásár is várta az érkezőket.

Hogy is működik?

Szombaton mi is megfigyeltük a repülőnap égi jelenségeit, és örömmel hallottuk, hogy minden történést szakkommentátor tudósít. Szenzációs volt egy hozzáértőtől hallani, hogy mit él át fizikailag a pilóta, amikor pörgeti-forgatja a levegőben a gépét. Vagy azt, hogy az “égi robogó”, a siklóernyő hogyan emelkedik és száll le, hogyan tud pontosan manőverezni. S azt is, hogy a repülést mindig túlmisztifikálták, pedig akár a szomszédunkban, egy hétköznapi ember is lehet pilóta (az eseményen láttunk például zenetanár-pilótát).

Nagy Jenő „Zsenya” 1980-ban kezdett repülni, vadászpilóta volt, MIG-21-es vezetett csakúgy, mint kollégája, Vári Gyula, mostanában oktat. Sokadszorra ragadott mikrofont, hogy szemléletesebbé tegye a megvalósult álmot, a repülést a közönség számára.
– Öveges professzoron nevelkedtem, és nekem annyira szép volt, ahogyan ő szemléltette a szakterületét. A repülőmérnöki diploma mellett tanár is vagyok, én is szeretem “fogyaszthatóvá” tenni a szakmát, megszólítani a közönséget, hogy – amiért a repülőnap is született – mindenki számára közelebb hozzuk a repülést. Akik itt vannak, azoknak egész nap látványban van részük, mi pedig igyekszünk korrekt, reális válaszokat adni a kérdéseikre. Úgy építettük fel a startot is, hogy minden irányból fotózható legyen, hiszen élményt szeretnénk adni. Minden szereplőhöz odamehetnek az érdeklődők, kérdéseket tehetnek fel, ők pedig szívesen megmutatják, hogyan működik a repülés – mondta Nagy Jenő.

Nem minden sárkány…

Süsü valóban közénk ereszkedett a rendezvényen, s akkor szükségét éreztük tisztázni, hogy minden sárkányrepülő-e, amit esetleg mi annak nevezünk, vagy hogy mik azok a paplanra emlékeztető dolgok, amik a magasból szállnak le, mitől repül egy háti ernyő és egy helikopter. Ennek tisztázásában is Zsenya segített.

A motoros háti ernyőről ha elvesszük a motort (amely biztosítja azt az erőt, amellyel a levegőbe kerül), siklóernyővé válik, az pedig úgy repülhet, hogy egy nagy dombról, kihasználva a termikus áramlást, magasságot, majd sebességet szerez. A sárkányrepülő is lehet motoros vagy gyalogsárkány. Az eszköz története az ókorig nyúlik vissza, de az első igazi példányt az ötvenes évek közepén tervezte meg a NASA mérnöke, miután az űrhivatal ezzel szerette volna a földre juttatni a leszálló űrkabinokat. Nem is ördöngösség, igaz?

Nincsenek megjegyzések