A helyi FIDESZ szerint Bajnai Gordon miatt van ekkora bajban a DKV


Debrecen – Az MSZP debreceni frakcióvezetője is úgy véli, nincs rendben, hogy Budapest többet kap a közösségi közlekedésre, mint az összes többi város -írja a dehir.hu


A debreceni közgyűlés csütörtöki ülésén két napirendi pontban is foglalkozott a DKV helyzetével. A képviselők előbb meghallgatták a közösségi szolgáltatásról szóló beszámolót, amit el is fogadtak, annak érdekében, hogy újabb állami támogatáshoz juthasson a cég. Emellett arról is döntöttek, hogy felülvizsgálják a DKV és a buszokat biztosító Inter Tan-Ker Zrt. között megkötött szerződést.

Modern buszok, finanszírozási gondok
Mindkét napirendi pont komoly vitákat hozott, ami folytatódott a Debrecen Televízió stúdiójában is. A Köz-ügy című közéleti műsornak Balázs Ákos, a Fidesz, valamint Szathmári Károly, az MSZP frakcióvezetője volt a vendége.
Balázs Ákos
Balázs Ákos kiemelte, hogy tarthatatlan volt annak a szolgáltatásnak a színvonala, amit korábban a Hajdú Volán nyújtott a buszközlekedésben, ezért bontottak velük szerződést.
„Mára elmondhatjuk, hogy Debrecenben közlekednek a legmodernebb, legkomfortosabb és leginkább környezetkímélő tömegközlekedési eszközök. A pénzügyi háttérre azonban jelentős hatással volt az időközben kitört gazdasági válság; nőttek az üzemanyagárak, illetve a konstrukcióban jelen lévő árfolyamkülönbség is jelentős többletköltségeket okozott. Ezt ráadásul tetézte, hogy amikor a Bajnai-kormány felvette az IMF-hitelt, annak feltétele volt, hogy az állam folyamatosan kivonuljon a tömegközlekedés finanszírozásából. Amíg nem fizettük vissza ezt a hitelt – ez ugye nemrégiben történt meg – addig ezen nem lehetett változtatni” – hallhattuk a frakcióvezetőt.
Szathmári Károly
Szathmári Károly erre reagálva azt mondta, rögtön az első évben, még a válság kitörése előtt megjelentek a problémák. Kiemelte, hogy a Cívisbusz Konzorcium a pályázatában azt vállalta, nem kéri az esetleges veszteségei kompenzálását. Ennek ellenére a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. – melynek tagvállalata a DKV – már az első évben és azóta is folyamatosan a „többi tagvállalat nyereségéből tőkepótlással helyre hozta a DKV veszteségeit. Most jutottunk azonban el odáig, hogy a holding nincs olyan helyzetben, hogy keresztfinanszírozással meg tudja adni ezt a támogatást. Enélkül pedig működésképtelen lesz a rendszer”.
Úgy véli, nem korrekt, hogy a buszokat biztosító Inter Tan-Ker Zrt. kockázat nélkül, eredményesen (12 milliárd forintról beszélt) végzi a tevékenységét, „a konzorcium másik oldala viszont, ahol mi vagyunk és a DKV, az pedig évente milliárdos veszteséggel működteti a rendszert.”
Az MSZP frakcióvezetője ugyanakkor hangsúlyozta, a közösségi közlekedés sehol nem működhet állami támogatás nélkül. Szerinte is probléma, hogy Budapest több mint háromszor annyi pénzt kap a tömegközlekedésre, mint az összes többi magyar város, holott a vidéki települések társaságainak együttesen több utasa van, mint a BKV-nak.
Balázs Ákos vitába szállt Szathmári Károllyal. Sérelmezte, hogy az MSZP-s frakcióvezető úgy állítja be a problémát, mintha az abból fakadna, hogy a Hajdú Volán helyett a Cívisbusz Konzorcium viszi a buszközlekedést Debrecenben. „Ne feledjük el, hogy nemcsak Debrecenben ilyen nehéz a helyzet, hanem más városokban is. Azokban a városokban is, ahol 2008-ban nem váltottak szolgáltatót, ott is, ahol elöregedett a járműpark. Nem arról van szó, hogy azért állt elő ez a helyzet, mert mi akkor meggondolatlanul döntöttünk. Nem kellene félrevezetni a debrecenieket” – hangsúlyozta a Fidesz frakcióvezetője.
Szathmári Károly erre úgy reagált; az ő legfőbb problémája, hogy a Cívisbusz Konzorcium a szerződésben vállalta, hogy nem kéri a veszteség áthárítását. Ha ezen változtatni kíván, akkor „a minimum az, hogy amikor mégis veszteséges, és igényt tart a kompenzálásra, akkor azt jelzi. Ezt nem tették meg, hanem a holdingon keresztül történt meg a veszteség finanszírozása.” Az MSZP frakcióvezetője szerint erről minden egyes alkalommal a közgyűlésnek kellett volna dönteni.