...

Hajdú-bihari halálút: még nincs értelme a sávok számáról vitázni

A „halálút” tavaly márciusban elkezdett felújításának negyedik üteme még csak terv.
A beruházó NIF Zrt.-től tavaly augusztus elején azt az információt kaptuk, hogy a magyarországi rövid- és középtávú közútfejlesztésék közül a 471-es főút negyedik ütemét érinti egy kormányhatározat, amely több projektet kivett a 2020-ig megvalósítandó beruházások közül.

Azt is megírtuk, ez mindössze azt jelenti, hogy a forrásokat a tervezettnél hosszabb intervallumban, 2022-ig fogja biztosítani a kormány a debreceni szakasz korszerűsítésére.

Hogy így lesz-e, az majd kiderül, most mindenesetre a beruházó kérdésünkre azt közölte: „a megvalósításáról szóló 1371/2016-os kormányhatározat alapján az útszakasz a közúti projektből kikerült.” Ugyanígy bizonytalan a Sámsoni út felújítását is érintő vasútfejlesztés kimenetele Apafa felé.

Emlékezetes, a lapunkat megkereső olvasóink felvetésére tavaly élénk vita alakult ki a 471-es főút debreceni szakaszának tervezett átépítéséről, majd a Külső Sámsoni utat érintő nyomvonal kijelölése miatt is. Ezek egyben a halálútnak is nevezett 471-es korszerűsítésének a harmadik, illetve negyedik ütemét jelentik.

A Debrecen és megyehatár közötti, durván 31 kilométeres távon az első ütem munkálatai – mint arról annak idején részletesen beszámoltunk –, tavaly márciusban kezdődtek Nyíradonynál. Ennek a 16,4 kilométeres, a Hajdúsámsont elkerülő útig tartó és mintegy 5,5 milliárd forintba kerülő felújított szakaszát a tervek szerint idén augusztusban adják át a forgalomnak. Ez azt jelenti, hogy kétszer egy sávon 11,5 tonna teherbírású burkolaton közlekedhetnek majd a járművek, és Nyíradonyban körforgalmi csomópontot alakítanak ki, kisebb ívkorrekciókat hajtanak végre, átépítik a kerékpárutat és a közvilágítást, valamint korszerűsítik a vasúti szintbeli kereszteződést.

Új nyomvonal, engedélyes terv

A második ütem a már említett, Sámsont elkerülő 8 kilométeres út, melynek alapkövét tavaly decemberben tették le, és várhatóan jövő májusra készül el. A települést északnyugatra elkerülő szakasz szintén kétszer egysávos lesz, és mintegy 8,3 milliárd forintos költséggel épül meg a többi szakaszhoz hasonlóan állami forrásból. A debreceni Simon István utcától a Hajdúsámson, Határ utcáig tartó 4555 méteres szakasz kétszer kétsávosra átépítése jelenti a harmadik ütemet, ami azonban valószínűleg csúszni fog. 

Ott ugyanis, mint azt elsőként megírtuk, a nyomvonal kijelölése komoly felháborodást váltott ki a Külső Sámsoni út mentén lakókban, akiknek veszélybe kerültek az ingatlanjaik. Miután Tasó László politikai államtitkár értesült a problémáról, átterveztette a nyomvonalat, melyről a következő választ kaptuk a NIF Zrt.-től: „Az építési engedély kiadása után tekinthető a nyomvonal véglegesnek. A beadott tervek alapján az említett szakaszon a nyomvonal a jobb oldal felé fog szélesedni, elkerülve így a főút bal oldalán található ingatlanok érintettségét… a szakasz átépítése várhatóan 2018 nyarára befejeződik.”

A negyedik ütemről ezt az értesítést kaptuk: Az 1371/2016. és az 1505/2016. kormányhatározatban foglaltak szerint a 471. sz. főút Debrecen belterületi (Mátyás király utcai csomópont és a városhatár közötti) szakaszra a jogerős építési engedélyt 2016. szeptember 2-án kiadták. Ám, mint fentebb jeleztük, ezt az ütemet egyelőre kivette a kormány a megvalósítandó projektek közül. Akárcsak az uniós forrásból tervezett Debrecen–Apafa közötti vasúti korszerűsítést.

0 Megjegyzések

Hirdetés