A fogyatékossággal élő tanulók oktatásáról tartanak konferenciát Debrecenben

A rendezvényen középiskolai tanárok, szakirányú intézményben dolgozók és oktatáskutatók tartanak előadást.
A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Nevelés és Művelődéstudományi Intézete március 19-én, kedden 10 óra és 13.30 között a Főépület, 2/4-es termében műhelykonferenciát szervez „Inkluzív pedagógia – érzékenyítés – lemorzsolódás prevenció” címmel.

A program célja, hogy bemutassák a fogyatékossággal élő tanulók, hallgatók pedagógiai támogatásának köznevelési és felsőoktatási intézményekben folyó gyakorlatát.

A rendezvényen középiskolai tanárok, szakirányú intézményben dolgozók és oktatáskutatók előadásai hangzanak el, valamint kerekasztal-beszélgetés révén betekintést nyerhetünk az inkluzív oktatás mindennapi kihívásaiba és örömeibe.

Hazánkban az ezredfordulón bekövetkezett expanzió miatt egyre több hallgató számára nyílt meg a felsőoktatás, közöttük pedig a fogyatékossággal élő hallgatók is egyre nagyobb számban jelentek meg az egyetemeken. Esetükben a létszámnövekedés nem csak a felsőoktatást érintette, napjainkban a közoktatás egyre magasabb színtereire is egyre több sajátos nevelési igényű tanuló jut el integrált oktatásban részesülve, ennek ellenére a hazai kutatások alapján számukra még mindig nehezebb az átlépés az egyes képzési szintek között. Ennek mutatója, hogy minél magasabb képzési szintről beszélünk, annál kisebb az integráltan oktatott sajátos nevelési igényű tanulók aránya a többségi tanulókhoz viszonyítva.

Napjainkban azonban pozitív változás figyelhető meg. Míg 2005 és 2016 között nem változott az alapfokú képzésben résztvevő sajátos nevelési igényű tanulók aránya, addig a középfokú intézményekben arányuk jelentősen emelkedett. A 2016-ban mért eredmények alapján az általános iskolások 7,4 százaléka, a szakközépiskolások 16,5 százaléka, a szakgimnáziumok 3,2 százaléka, valamint a négy osztályos gimnáziumok 1,7 százaléka integráltan oktatott sajátos nevelési igényű tanuló. A felsőoktatásba érve szintén jelentős létszámnövekedésről beszélhetünk: a 2002/2003-as tanévben mindössze 271 fogyatékossággal élő hallgatót regisztráltak a felsőoktatási intézményekben, a 2010/2011-es tanévre azonban létszámuk 2134 főre emelkedett.

A „semmit rólunk nélkülünk” alapelv szerint tanulókat is megkérdeznek arról, hogy ők hogyan érzékelik, mennyire támogató a társadalmi és intézményes környezet a képzési- és karriercéljaik eléréshez.

A rendezvényen való részvétel ingyenes, de a teremkapacitás tervezése miatt regisztráció szükséges. Erre a linkre kattintva tudnak jelentkezni. 

A konferencia programja:

10.00-10.20 Megnyitó
Dr. Csatár Péter stratégiai és gazdasági dékánhelyettes, egyetemi docens
Prof. Dr. Pusztai Gabriella intézetigazgató, egyetemi tanár

Levezető elnök: Dr. Szűcs Tímea
10.20-10.20 Hrabéczy Anett (Debreceni Egyetem): Fogyatékossággal élő egyetemi hallgatók eredményességét támogató tényezők
10.40-11.00 Eölyüs Eszter – Halász Krisztina (Debrecen Nagytemplomi Református Egyházközség Immánuel Otthona): Fogyatékos személyek egyetemi részvételének lehetőségei
11.00-11.20 Dr. Márkus Edina (Debreceni Egyetem): A fogyatékossággal élő felnőttek képzési és foglalkoztatási lehetőségei

11.20-11.40 Kávészünet

11.40-13.10 Kerekasztal-beszélgetés
A beszélgetés résztvevői: Bánszky János zongoratanár, Dr. Belényi Emese egyetemi adjunktus (Partiumi Keresztény Egyetem), Dobos Károly gyógypedagógus, logopédus (Református Egységes Gyógypedagógiai Intézmény), Szabó Norbert kémia-biológia szakos tanár (Debreceni Szakképzési Centrum Vegyipari Szakgimnáziuma), Szemán Anikó magyar-történelem szakos tanár (Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium). A beszélgetés vezetője: Hrabéczy Anett

13.10-13.30 Dr. Engler Ágnes: Inklúzió a képzéseink szemszögéből

0 Megjegyzések

Hirdetés